Søgemaskineoptimering (SEO) for revisorer og bogholdere

Søgemaskineoptimering handler om at optimere dit websted, så det fremgår oftere og højere i søgeresultaterne på relevante søgeord – så du få flere besøgende til dit websted.

Hvorfor er SEO relevant?

De fleste personer, der søger på nettet, kommer ikke videre til side 2 (ca. 95%). Derfor, hvis du vil findes af potentielle kunder, så skal du være på side 1 – og her har du brug for SEO.

Er SEO gratis?

Trafikken er gratis, men det kræver ofte mange timers arbejde fordelt over en lang periode.

Hvornår ser du resultater?

Der kan gå alt fra samme dag til aldrig. Derfor er SEO typisk en langsigtet strategi. En tommelfingerregel er at give det minimum 4 mdr. og helst længere, men det afhænger meget af konkurrencen på søgeordet og ændringer i Googles algoritmer. At der skal gå tid skyldes, at der skal indsamles et datagrundlag at arbejde ud fra.

Googles algoritmer

Google benytter omkring 200 faktorer til at bestemme, hvor sit websted skal placeres i søgeresultaterne. Størstedelen af faktorerne er hemmelige og derfor skal man bruge en del tid på at prøve sig frem.

SEO-tips til revisorer og bogholdere

Der er mange måder, du kan forbedre din placering i søgeresultaterne og denne liste er ikke udtømmende, men giver dig et fundament at bygge videre på.

  1. Vælg de rigtige søgeord

Søgeord er de ord en person indtaster i f.eks. Google, når de laver en søgning. De søgeord du vælger, at du gerne vil findes på, er noget af det vigtigste for, at du kan få succes. Er konkurrencen høj, så vil du måske aldrig komme på side 1 og din indsats er spildt. Eller måske optimerer du på søgeord, hvor personen ikke har en intention, om at blive kunde hos en revisor/bogholder.

F.eks.

”Bogholder” er et dårligt ord at gå efter. For det første betyder det også en ”holder til bøger” og for det andet, er det et meget generelt ord og derfor er der meget konkurrence. En tredje ting er, at man ikke rigtig ved, hvad personens intention med søgningen er. Vil de vide, hvad en bogholder er? Ønsker de et job som bogholder? Det er bedre at gå efter en lidt længere søgeord/fraser, hvor konkurrencen er lavere. F.eks. ”revisor i [din by]”. Her er der en sandsynlighed for, at den der søger, har brug for en revisor, som befinder sig i nærheden. En længere søgefrase vil have mindre trafik, men også mindre konkurrence end et specifikt ord. Men det er okay med mindre trafik, da trafikken bliver mere relevant.

Her kan du undersøge relevante søgeord: Brug Googles Søgeordsplanlægnings værktøj

  1. Optimer dine websider

Når du har valgt dine søgeord, så skal du nu bruge dem på dit websted. Match hver side på dit websted med deres eget søgeord/frase. Har du valgt søgefrasen ”Revisor i Silkeborg”, så lav en side på dit websted, der f.eks. handler om din tilknytning til lokale virksomheder i Silkeborg og hvad du gør for dem.

 

  1. Konvertering

Dine sider skal også inde en opfordring til handling (call-to-action). En ting er at skaffe besøgende til dit websted, men en anden er at konvertere dem til henvendelser. F.eks. afslut med ”kontakt os i dag” med en kontaktformular. Endnu bedre, så skriver du noget, der gør den besøgende interesseret i at kontakte dig og hvis du gør det endnu bedre endnu, så tilbyder du dem noget, som de ikke kan sige nej til. F.eks. 1 times gratis gennemgang af deres regnskab eller første måneds bogføring gratis.

  1. Opret en blog

Hvis du er som de fleste revisorer og bogholdere, så har du ikke tid til at vedligeholde en blog, men du skal vide, at der er nogle fordele ved det, hvis du ønsker flere kunder. Blogs kan bruges til at skabe mere trafik til dit websted. Det giver Google mere tekst, der kan indekseres og gør du det godt, så vil andre begynde at linke til dit indhold, hvilket Google rigtig godt kan lide. En anden ting Google er glad for, er nyt indhold, at de kan se, at der sker noget nyt på webstedet kan også bidrage til din placering i søgeresultaterne.

  1. Google My Business

Har du oprettet eller gjort krav på din Google My Business profil, så har du mulighed for at blive vist i lokale søgninger. Du har måske bemærket, at når man søger på en lokation, så viser google et kort med nogle lokale virksomheder på. Disse er Google My Business profiler og det er gratis at have. Vil du forbedre den yderligere, så sørger du for, at der er så meget som muligt udfyldt, at det er opdateret og at kontaktinformationer og virksomhedsnavn stemmer overens med det, som står på dit websted. Vil du fremgå som en af de fremhævede virksomheder og få flere besøgende, så begynd at indsamle anbefalinger på Google My Business. Det gør det nemmere at konvertere besøge til henvendelser og får dig frem i søgeresultaterne. Husk at besvare alle anbefalinger og skulle du få en negativ, så være professionel i din håndtering af den – der er andre, som læser med og gør du det godt, så kan det faktisk være en god ting, da man oplever, hvordan du håndtere problemstillinger.

  1. Optimer dit websted

Google er glad for godt webdesign og indhold. Sørg derfor for:

  • At dit websted har Https/SLL aktiveret.
  • At dine URL giver mening og er optimeret til de søgeord, som du ønsker at blive fundet på.
  • At dit websted er optimeret til mobil og tablet.
  • At der ikke er fejl på dit websted og der ikke er døde links
  • At det er let at navigere og finde det man leder efter
  • At tekster er skrevet til nettet
  • At dit websted er hurtigt
  • At dit indhold er relevant, så du har en lav afvisningsprocent
  • At videoer og billeder er optimeret